+31(0)6 2461 9137 joop@joopdehaan.nl

Story, design & performance

De 3 elementen die samen 1 winnende presentatie opleveren

 

 

 

Story

De mens is een verhalenverteller. We denken in verhalen. Het structureren van je presentatie als een verhaal helpt je publiek je boodschap beter te begrijpen en te onthouden.
Verhalen en ‘harde’ data vullen elkaar aan. Gebruik beide om je luisteraars echt te bereiken. Data bevredigen het analytische deel van onze hersenen, maar verhalen raken ons hart. Belangrijk is dus hoe je verhaal is opgebouwd: structuur, hoeveelheid informatie, afstemming op de klant, gebruik van storytelling, inpassing in het sales proces, en nog veel meer elementen.

Je kent ze wel: slides vol bullet-points en grote lappen veel te kleine tekst, kleurencombinaties om schele hoofdpijn van te krijgen, veel te gedetailleerde schema’s, onleesbare grafieken. Geen wonder dat veel mensen een hekel hebben gekregen aan PowerPoint-presentaties.
En ja, het is over het algemeen niet best wat we voorgeschoteld krijgen. Maar dit ligt niet aan PowerPoint, maar aan hoe er mee wordt omgegaan. Bij de meeste presentaties is de spreker de gevangene van zijn of haar slides geworden. In plaats van de boodschap meer impact te geven werken de slides tégen de spreker. Terwijl het bewezen is dat goed ontworpen slides de impact van een presentatie juist verhogen.

Design

Design

Je kent ze wel: slides vol bullet-points en grote lappen veel te kleine tekst, kleurencombinaties om schele hoofdpijn van te krijgen, veel te gedetailleerde schema’s, onleesbare grafieken. Geen wonder dat veel mensen een hekel hebben gekregen aan PowerPoint-presentaties.
En ja, het is over het algemeen niet best wat we voorgeschoteld krijgen. Maar dit ligt niet aan PowerPoint, maar aan hoe er mee wordt omgegaan. Bij de meeste presentaties is de spreker de gevangene van zijn of haar slides geworden. In plaats van de boodschap meer impact te geven werken de slides tégen de spreker. Terwijl het bewezen is dat goed ontworpen slides de impact van een presentatie juist verhogen.

Performance

Het is een feit dat voor de meeste mensen, zelfs ervaren sales managers en directieleden, spreken voor een publiek een angstaanjagende ervaring kan zijn. Collega’s, klanten, vreemden –het lijkt niet uit te maken– het is eng.
Er komt ook nogal wat kijken bij het geven van een presentatie: lichaamstaal, ademhaling en stemgebruik, het in bedwang houden van spanning, interactie met het publiek, oogcontact, beïnvloedingsprincipes, omgaan met bezwaren, de aandacht pakken en vasthouden, een doeltreffend slot en call to action, en ga zo maar door.
Gelukkig valt het allemaal te leren! Zodat je met vertrouwen de volgende presentatie zult houden. Niet als de beste presentator (die bestaat namelijk niet), maar als jezelf. Authentiek en overtuigend.